söndag 25 september 2011

En liten men...

naggande god skörd tog jag in i går. Morötterna blev som vanligt inte särskilt stora men helt klart en förbättring mot för förra årets taniga sytrådar! Sedan tog jag in dom sista sockerärtorna också. Jag älskar sockerärtor! Det är så gott att ha i salladen men oftast äter jag bara dom som dom är. Jag gillar att odla men har inte särskilt gröna fingrar eller snarare saknar jag väl tiden att sköta om mina planteringar. Morötterna hade en gudomligt söt och fin smak som man aldrig får när man köper morötter tycker jag. Köpta morötter har sällan den där riktiga morotssmaken. Ofta tycker jag också att dom mest smakar vatten. Men dom är väl snabbt uppdrivna som allting annat. Fort ska det gå - inga långa, ljusa norrlandsnätter där inte. Potatisen har vi grävt upp för ett par helger sedan och det blev också bättre än vanligt eller dom var större än vanligt. Och då satte vi dom ändå lite väl sent. Och den ljuvliga smörgula färgen på färsk mandelpotatis är så fin. Himla synd att jag inte äter potatis just nu... Sedan har jag kvar några cocktailtomater som jag tog in för att dom ska hinna mogna och så hade jag en kruka med chili vars frukter jag tagit in men som jag inte använt ännu. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med dom?

1 kommentar:

  1. hej Anna !

    Nog kan Du äta ett par potatisar det kan väl aldrig skada med en smörklick på.

    Mina tomater tog jag in förra helgen, två av dem har jag smakat på.Organza gula plommontomater.De blir faktiskt riktigt gula.
    Morötterna är ju jättefina, där kan man verkligen se att de är nyskördade.


    Kram Mi

    SvaraRadera