lördag 11 december 2010

Rostade hasselnötter...


och hallonkola luktar det i huset. Helt underbara dofter. Hallonkolan smakar ljuvligt och dom rostade hasselnötterna har vi haft i mjölkischoklad. Och även om jag inte är något stort fan av ischoklad så smakar den här hemgjorda en miljard gånger godare. Dessutom har vi gjort gräddkola som också verkar bli supergod. Lyckad hemkokning minsann! Annars brukar jag mest misslyckas när jag ska koka kola och knäck. Här kommer receptet på ischokladen som är hämtat från Elisabeth Johanssons bok Godis:

100g kokosfett
200 g mjölkchoklad
en halv deciliter hackade rostade hasselnötter

Skär kokosfettet i bitar och bryt mjölkchokladen i bitar. Smält i vattenbad och rör om så att det blandar sig ordentligt. När chokladen och kokosfettet smält så häller du i dom finhackade hasselnötterna. Häll upp i en kanna och häll sedan i ischokladformar. In i kylen så att det stelnar och förvara i en burk i kylen.
Klart!

1 kommentar:

  1. Nu är min tävling i samarbete med Geggamoja avslutad, så titta in och se om det var du som vann! Passa även på att tävla i mina två andra tävlingar!

    SvaraRadera