lördag 30 juni 2012

Rabarber- och jordgubbspaj...

blev det till efterrätt igår. Serverade den med dansk råkräm. Jag gjorde två minipajer till mig (en att frysa in och ta fram vid tillfälle) och en "vanlig" till övriga familjen. Och dra på trissor - det blev riktigt gott! Jag var djupt skeptisk eftersom jag oftast tycker att det där sötningsmedlen stevia + erythritol gör att det blir en konstig bismak. Men nu kände jag faktiskt ingenting. Jag tog i och för sig inte så mycket för mig gör det ingenting om det är lite surt. Älskar både citron och rabarber och äter det utan att vifta med öronen och utan att grimasera det minsta. Jag läste några olika recept på nätet och så här blev det jag gjorde till slut:
Till 2 små pajformar:
Rabarber
Jordgubbar
1 msk erythritol + 1/4 krm stevia

Smuldeg:
1/2 dl koksflingor
1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl fint hackade hasselnötter
50 g smält smör

Dela rabarber och jordgubbar och strö sedan över sötningen. Blanda ihop flingor, mandelmjöl och nötter tillsammans med det smälta smöret. Smula över rabarberna och jordgubbarna. In i ugnen på cirka 200 grader tills smuldegen har fått fin färg. 

Dansk råkräm:
1 dl grädde
1 äggula
Vaniljpulver efter smak
ev. sötning

Vispa grädden. Vispa äggula och vaniljpulver + eventuell sötning (jag tog en liten gnutta agavesirap). Blanda ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar