måndag 21 januari 2013

Har ni sett...


dessa söta minipajformar på Åhlens? Finns i rosa, gult, turkos och ljust grön. Jag  tycker dom är jättegulliga! Finns även en liten, liten gryta i samma härliga färger som jag gärna skulle ha. Men dessa pajformar blev mina när vi var till stan för ett tag sedan, 19 pix var ju som hittat. Så idag testade jag att göra blåbärspaj i dom. Blev gott och detta recept räckte precis till min åtta små formar.
Blåbärspaj


Pajskal:
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllning:
250 g blåbär
1 dl socker
2 dl creme fraiche
1 tsk vaniljsocker

Blanda samman dom torra ingredienserna, smält smöret och rör sedan i det i mjölblandningen. Tryck ut i pajformarna och grädda i ugnen i 180 grader i cirka 10 minuter.
 Låt blåbären tina. Rör ihop creme fraiche, strösocker och vaniljsocker. Vänd till sist ner blåbären, försök att inte röra sönder dem för mycket och försöka lämna kvar vätskan från blåbären i skålen så det inte blir alltför blött. Fyll pajskalen med fyllningen och grädda sedan i cirka en halvtimme. Gottigottgott för dom som äter mjöl och socker, mao inte jag men familjen gav tummen upp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar